Forældresamarbejde

I Hundredemeterskoven er et tæt forældresamarbejde alfa og omega, for vi arbejder ud fra den overbevisning, at jeres barns udvikling er vores fælles ansvar. Vi lægger derfor stor vægt på den daglige dialog med jer. Vi vil meget gerne høre om en sjov episode fra samme morgen, når I afleverer, eller vide, om jeres barn har sovet dårligt eller haft en skæv morgen. På den måde kan vi nemlig møde jeres barn bedst, der hvor det er.

Til gengæld kvitterer vi med små historier fra vores dagligdag, både når I afleverer og henter og på vores intranet, Aula, hvor vi også deler billeder. Det er også i Aula, I kan finde alle nødvendige informationer om dagligdagen i Hundredemeterskoven.

I det hele taget gør vi meget ud af at tale om tingene hos os. Vi har ikke mange politikker eller regler, fordi vi er overbeviste om, at vi når længere med nysgerrighed og samtale. Det, at vi ikke har nogen sukkerpolitik, betyder for eksempel ikke, at vi serverer masser af sukker for børnene. Det betyder, at vi sammen - forældre og personale - finder ud af, hvordan vi forholder os til søde sager.

Det mere formaliserede forældresamarbejde

I løbet af året holder vi forældresamtaler, som vi inviterer jer til. Det kan være i forbindelse med den obligatoriske trivselsmåling eller sprogvurdering. Og så er der selvfølgelig også vores årlige forældremøder.

Forældreråd og forældrebestyrelse

Vi har både vores forældreråd og vores forældrebestyrelse, som I kan deltage aktivt i og derigennem få indflydelse på, hvordan hverdagen i Hundredemeterskoven er.

Forældreråd

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og vores pædagogiske leder. I forældrerådet er I med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger de konkrete aktiviteter, som børnene og de voksne er sammen om. I har derfor mulighed for at præge Hundredemeterskoven på mange niveauer.

Forældrerådet står også for at planlægge forskellige arrangementer og er dermed med til at bestemme, hvor mange arrangementer der skal være, og hvordan de skal afvikles. I kommer tæt på vores dagligdag og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende. Forældrerådet holder møder fire gange om året, og I kan se referater fra forældrerådets møder på vores intranet, Aula.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Læs mere om forældreråd og forældreindflydelse.